woensdag 28 april 2010

De valse beschuldiging van de game industrie.

De stijgende hoeveelheid geweld gepresenteerd in interactieve media zoals videogames is voor velen verontrustend. Veel moraalridders zijn bang voor een stijging in fysieke geweldpleging onder de jeugd als resultaat van deze verandering in de game industrie. Is deze angst terecht of is dit een misinterpretatie van de feiten? Ik vermoed het laatste. Gewelddadige videogames zijn niet de directe oorzaak van geweld in de echte wereld.

Er zijn veel onderzoeken geweest naar het verband tussen gewelddadig gedrag en videogames. Uit al deze onderzoeken bleek het werk van professor Craig Anderson het meest overzichtelijk en betrouwbaar. Hij analyseerde bestaande onderzoeksresultaten en vergeleek deze met elkaar. Uit zijn onderzoek bleek dat videogames wel degelijk invloed hebben op het gedrag van kinderen. Over het feit dat dit verband bestaat valt ook niet te twisten, maar dit maakt niet de directe oorzaak van geweld onder jongeren. Elk spel heeft een door het PEGI voorgeschreven leeftijd. Het is voor winkeliers wettelijk verboden volgens artikel 240, wetboek van strafrecht, videogames te verkopen aan consumenten jonger dan de voorgeschreven leeftijd. Als kinderen van ongeschikte leeftijd wel gewelddadige videogames spelen, ligt de verantwoordelijkheid niet bij de game industrie maar bij de verstrekkers van het desbetreffende spel, ouders of verzorgers van het kind.

Het valt op dat veel mensen direct een mening over dit onderwerp klaar hebben. Wat veel mensen al snel vergeten is dat de hoeveelheid geweld aangeboden op televisie en muziek  veel groter en toegankelijker is dan het geweld in videogames. Ook vind ik het apart dat het feit dat de hoeveelheid geweld in onze samenleving  sinds 1990 gedaald is naar het niveau van 1960, vaak niet vermeld wordt in deze onderzoeken. Het is ook frappant dat bij het aantonen van een verband tussen geweld en videogames er vaak direct van wordt uitgegaan dat het geweld een resultaat is van de videogames. Is het niet mogelijk dat men gewelddadige games speelt als gevolg van een aangeboren aanleg voor agressiviteit?

In Engeland dacht men dat de toename van geweld te maken had met de perceptie van realiteit. Kinderen zouden immers zomaar kunnen denken dat een spel als Grand Theft Auto realiteit zou kunnen zijn en opgroeien met het idee dat geweld sociaal getolereerd is. Om deze reden is een programma opgesteld waarin kinderen worden blootgesteld aan gewelddadige beelden en leren beoordelen of deze beelden echt of onecht is. Deze methode vind ik persoonlijk vrij bizar. Is het ooit bij deze mensen opgekomen dat de eventuele toename in geweld onder jongeren het gevolg  van de opnieuw opkomende alphamannetjesmentaliteit en de degradatie van het onderwijs zou kunnen zijn?

Al met al vind ik dat de game industrie vals wordt beschuldigd van een toename in geweld onder jongeren. De verantwoordelijkheid van de opvoeding van kinderen ligt bij de ouders of verzorgers, niet bij de game industrie. En de onderzoekers houden vaak geen rekening met andere oorzaken die een toename van geweld tot gevolg kunnen hebben.


Het is nu half 1 's ochtends en dit betoog heeft lang genoeg geduurd.


Semiobliviously signing out!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten