maandag 22 februari 2010

The kiterunner (his friend the rapist and the rocker)

En daar sta ik dan, in een smoezelig rock café , omringt door oude che guevara posters en naast een stel geluid boxen die luid dreunend hun middelvinger opsteken naar elk geluids voorschrift waar de Christenunie ooit mee kon komen.
Op de met snoeren en viltjes bezaaide vloer bevind zich tevens de rest van mijn gezelschap, ten midde van een rookwalm van onduidelijke afkomst gezamelijk het voorbijgaan van de nineties ontkennend, geflankeerd door de toch al weer 50 jaar oude rock-rotten die er ook namens ons eentje opsteken.
Daar dus.
Daar staan wij met een glas van onduidelijke alcoholische vulling te kijken naar hoe de band Xcusa in het cafe net een Pearl Jam nummer afrond, er even een "wij gaan even pauzeren" stilte dreigt te vallen maar de barman gelijk weer ingrijpt en er enkele seconden later gelijk weer soundgarden door de boxen heen schalt. Een of andere dronke zwerver morst op dat moment bier over mij heen.
Tevens is dit de beste plek op aarde.
Soundgarden he! Er knalt hier dan toch maar even mooi Soundgarden door de speakers.
En Pearl Jam he! Ze lopen hier toch maar even mooi Pearl Jam te spelen. En terwijl wij daar stonden underground cool te wezen en de gitarist met een vlammend solo bezig was ons gehoor voor de rest van ons leven te ruïneren besloot ik dat dit moment legendarisch was en niets dat zou kunnen veranderen.

Niet de dronken Leidsen studenten die hier gigantisch out of place waren, niet het feit dat ze U2 blijkbaar rock vinden en niet de vrouw die nogal uitbundig naast mij staat te dansen.
De 50 jarige vrouw die nogal uitbundig naast mij staat te dansen. In haar eentje.
Dat verpest het dus niet. Die vrouw. Die vrouw die ik vanuit mijn ooghoeken steeds dichter bij zie komen. Waar ik me totaal niet op focus. Dansend. Die vrouw.
Die vrouw die geen enkele invloed heeft op mijn beleving van deze avond, die nu uitbundig haar kont in de lucht heen en weer begint te schudden, ze draagt een string en een te kort T-shirt.
Die middelbare vrouw met hevig geblondeerd 'hoi ik ben 50 jaar' haar die nu al kont schuddend mijn blikveld in begint te schuiven. Die vrouw die nu per ongelijk met haar zwiepende derrière mijn heup schampt kan niets tekort doen aan de pure perfectie van Soundgarden.
Terwijl de gitaar solo van black hole sun word ingezet begint haar reet zo langzamerhand tegen mijn dijbeen op te rijden. Ik ontwikkel eelt op mijn bovenbeen maar de perfectie van de solo houd stand.
Want godverdomme mensen, Soundgarden.

Al vliegt de slecht geïsoleerde kerst verlichting in de fik, betreed Andries Knevel naakt het pand of word Geert Wilders tot premier verkozen; niets verpest dit moment nog. Daar waar we hand in hand met goedkope wijn jankende gitaren volgen en mee springen met opzwepende drum solo's maakt het ook allemaal niks meer uit. In extatische buien bleren wij keihard mee . Rens springt al zingend de stage op, een vrouw achter ons gooit haar Bh het publiek in en ik zelf roep dat het volgende rondje van mij is. Soundgarden knalt door de zaal en in mijn ooghoeken opmerkend dat de zwerver de vrouw meetrekt naar de mannen wc. Alles klopt


De rest van mijn jeugd zal ik huilend in foetushouding zal doorbrengen, verkracht en geschonden door een afgeleefde tokkie die na een ruime injectie van alcohol zich weer even dat 13 jarige meisje op het schoolfeest waande, oprijdend tegen de oudere jongens totdat een vroegtijdige zwangerschap haar gehele verdere leven belemmerde. Het kortstondige moment van haar glorie elke zaterdag avond herbelevend op onschuldige voorbijgangers die ze voor het leven getraumatiseerd achterlaat.


Maar godverdomme jongens
Godverdomme
Soundgarden komt weer bij elkaar
http://www.rollingstone.com/rockdaily/index.php/2010/01/01/soundgarden-reunion-is-official-school-is-back-in-session-writes-chris-cornell/


EDIT WIM: En hier wat prachtige foto's ^^



















Jasper als stralend middelpunt in het groene overhemd.

4 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven! *zucht* Grunge....
    En sorry voor de gehoorbeschadiging!
    Er staan ook wat foto's op www.xcusa.nl

    Groeten,
    Mathijs, gitarist Xcusa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. maar het was wel een vette live!
    dus ik heb er wat foto's voor jullie op gegooid! houd deze band in de gaten mensen.. dit wordt nog es wat later!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Absoluut, het is retefokking lastig om de genialiteit van Pearl Jam te "Capturen" in één eenzaam moment van epischheid ;P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 26 Februari 2011 Xcusa at Cafe Crackers
    22.00 uur....be there ...new songs..old songs

    BeantwoordenVerwijderen