vrijdag 12 maart 2010

Het word tijd dat we onze diploma halen

Ja het is een herhaling, een verzoeknummer enzo
maar toch,
Het niveau.
Mijn god, het niveau!
Het.Is.Zo.LAAG



“Schrijf een uiteenzettende brief met het Amerikaanse brief model aan de heer Kiliaan, waarin je hem op de hoogte stelt van het taalbeheersingsonderwijs dat je tot nu toe gekregen hebt. En het resultaat daarvan: wat zijn jouw sterke en zwakke punten? En wat zou je in de komende jaren bij Nederlands willen leren en hoe zou Killiaan je daarbij kunnen helpen?
Gebruik minimaal 400 woorden. Bekijk eerst zijn portret op blz.5 van je informatieboek en lees ook de achterflaf ervan.
Ga er bij het schrijven maar vanuit de heer Kiliaan nog leeft en verzin een adres in Antwerpen!
Neem de brief op in je schrijfdossier.”




De tekst bij zijn portret op blz.5:
“Borstbeeld van Killiaan. Hij hield zich in de zestiende eeuw al met taalkunde bezig. Kiliaan van corrector in dienst van de Antwerpse drukker Plantijn.”






Jasper Koops
**************
**************


C.I. Killiaan
Smitstraat IV
1215 ANTWERPEN


Betreft; Nederlands


Geachte heer Killiaan.

Ik schrijf u naar aanleiding van een opdracht die in mijn –naar u vernoemde- boek Nederlands staat. In deze opdracht moet ik u in 400 woorden mijn Nederlandse onderwijs tot nu toe vertellen, en u uitleggen hoe u mij hiermee zou kunnen helpen.
Goed.



Allereerst kan ik u tot mijn genoegen mededelen dat u al 400 jaar dood bent.
Gecondoleerd.
Naast de ongemakken die dat voor u meebrengt betekent dat ook dat ik deze brief aan een niet bestaande persoon schrijf., iets wat nogal corny staat. Maar goed, mij zul je geen kritiek horen uiten op deze kinderachtige, extreem bruggerachtige opdracht waar onze lerares blijkbaar grote importantie aan hecht. Het is dan ook vol gemotiveerde interesse dat ik mij afvraag hoe een persoon die al meer dan 400 jaar dood is mij zou kunnen helpen met mijn Nederlands onderwijs.



Eigenlijk kunnen we kort zijn;
Niet.


Maar wat is het toch een charmante opdracht die ik hier heb, een dood persoon vertellen over mijn Nederlandse vaardigheden.
Dit helpt ongetwijfeld mijn taalvaardigheid en ik kan me dan ook geen betere manier voorstellen om mijn tijd te besteden. De Nederlandse taalvaardigheid onder VWO leerlingen is op zijn laagste punt in 20 jaar, spelling word nauwelijks beheerst, hun grammatica kent gaten groter dan die in de ozon laag, en wat doen wij? Wij schrijven een brief aan een lijk.
Dit is nog stompzinniger dan dat E.O programma “een brief voor god”, enkel dat het nu als schoolactiviteit is.
Nee, mijn taalvaardigheid zal ongekende hoogtes bereiken, ik verwacht dan ook al spoedig vervolg opdrachten als een zelfverzonnen “Interview” met beroemde schrijvers bij Nederlands, een toneelstuk over een koning bij geschiedenis en –jawel- een brief aan god bij levensbeschouwing.
Dames en heren, het onderwijs anno 2007.
En dan te bedenken dat ik geacht word door de makers van dit boek u te vragen mij te helpen met mijn Nederlands.

Mijn beste –dode - vriend, de enige manier waarop u mij zou kunnen helpen is als uw na- zatelijke handlangers besluiten de Nederlandse taal van al haar onnozele onzin te ontdoen; DT regel, uitzonderlijke voornaam woorden.
Weet je wat? Schaf die hele focking taal eigenlijk ook maar af.
Voortaan communiceren wij via grommen en handgebaren, iets wat ik zinvoller ervaar dan deze hele opdracht. Maar goed, terwijl ik dit schrijf begint mijn Nederlandse onderwijs eenheid over het feit dat ik ook mijn eindexamen en wat ik nog verwacht te leren in deze brief moet verwerken.

Mij best.

Hoe kunt u mij helpen met dit alles?
Niet.
Wat kunt u allemaal voor mij doen?
Vrij weinig.

Mocht mijn onderwijs falen, en de onderwijs raad mij van elk diploma perspectief ontzien dan zal ik mij voortaan richten op de zorg voor verstandelijk gehandicapten, een functie waarin ik de makers van deze opdracht spoedig hoop te ontmoeten.


Met vriendelijke groet,

Jasper Koops

Geen opmerkingen:

Een reactie posten